• ساعت : ۱۴:۶:۲۵
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ 
  • تعداد بازدید : 188
  • کد خبر : ۵۲۸۵
روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری گزارش داد
اجرای پروژه تاثیر محلول پاشی سیلیكات پتاسیم بر كیفیت و انبارمانی محصول كیوی

اجرای پروژه تاثیر محلول پاشی سیلیکات پتاسیم بر کیفیت و انبارمانی محصول کیوی

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه ‌گرمسیری، دکتر طاهره رئیسی عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه ‌های نیمه ‌گرمسیری و مجری پروژه تاثیر محلول پاشی سیلیکات پتاسیم بر کیفیت و انبارمانی محصول کیوی در گفتگویی با روابط عمومی پژوهشکده گفت: تغذيه کیوی‏ فروت يكي از مهم‌ترين عوامل مؤثر بر رشد و نمو این گیاه است. بعلاوه تغذيه صحيح قبل از برداشت در عمر پس از برداشت و كيفيت ميوه همراه با كاهش ضايعات تاثير زيادي دارد. پوسیدگی میوه کیوی‏ فروت در انبار و عمر قفسه ای کوتاه آن باعث ضایعات زیاد و کاهش سود اقتصادی تولید کنندگان می‏شود. این ضایعات در بسیاری از موارد به دلایل فیزیولوژیکی مانند کمبود عناصر غذایی و یا مکانیکی، آسیب درونی و بیرونی هنگام برداشت است که باعث افزایش تولید اتیلن، رسیدگی زودهنگام و درنهایت به پوسیدگی میوه منجر می‏شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری گفت: اگر چه سیلسیم به عنوان یک عنصر ضروری برای گیاهان عالی در نظر گرفته نمی‌شود، اما اثرات مفید آن بر روی رشد گیاهان تایید شده است. سیلسیم وظایف مهمی را در گیاهان ایفا می‌کند. این عنصر مقاومت در مقابل تنش ‌هاي محیطی، بیماري ‌ها و آفات را افزایش می‌دهد. بيشتر اثرات سودمند سيلسیم به تشکیل سیلیکاژل مربوط است، كه اين ماده در سطح برگ، ساقه، و ديگر اندام‌های گياه رسوب و ذخيره مي‌شود. سیلسیم در بافت‌های اپیدرمی تجمع پیدا کرده و همراه با کلسیم و پکتین و سلولز یک لایه را ایجاد کرده که از گیاه محافظت می‌کند.

وی در پایان اظهار داشت، تاکنون در مورد اثر محلول‌ پاشی سیلیکات پتاسیم بر کمیت و کیفیت میوه کیوی رقم هایوارد پژوهشی انجام نشده است، لذا در این تحقیق اثر غلظت و زمان کاربرد سیلیکات پتاسیم بر کیفیت و ماندگاری میوه کیوی‌ فروت طی دو سال بررسی خواهد شد.

 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0