• ساعت : ۹:۳۰:۵۷
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ 
  • تعداد بازدید : 117
  • کد خبر : ۱۱۳۵۷
روابط عمومی پژوهشكده مركبات و میوه های نیمه گرمسیری گزارش داد
اجرای طرح های تحقیقاتی اصلاح ارقام و پایه های مركبات به روش دورگ گیری در پژوهشكده مركبات و میوه های نیمه گرمسیری

اجرای طرح های تحقیقاتی اصلاح ارقام و پایه های مرکبات به روش دورگ گیری در پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری

به گزارش روابط عمومی پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری، هر ساله با آغاز فصل گلدهی درختان مرکبات، اصلاح و تولید ارقام و پایه های جدید از طریق دورگ گیری در پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری آغاز می شود.

دکتر مالک قاسمی عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم باغبانی و پژوهشکده مرکبات و میوه های نیمه گرمسیری در گفتگویی اظهار داشتند، دورگ‏گيري شامل تلاقي كنترل شده دو والد متفاوت از نظر ژنتيكي با هدف بدست آوردن رقمي مطلوب می باشد. برنامه ‌های اصلاحی مرکبات به منظور دستیابی به ارقام و پایه های جدید با خصوصیات تحمل به سرما، گرما، خشکی، مقاومت به آفات و بیماری‌ های مختلف، عملکرد بالا، کیفیت مطلوب، زودرسی، دیررسی و بی ‌بذری میوه ‌ها و سایر خصوصیات خوب و مد نظر محققین انجام می شود.

در این روش تعدادی از ارقام به عنوان والد پدری و تعدادی نیز به عنوان مادر در نظر گرفته می شوند. ابتدا دانه ‌های گرده را از گل‌ های باز نشده مرکبات جدا کرده و جمع‌‌ آوری می شوند. سپس برای انتقال دانه های گرده به والد مادری، پیش از باز شدن کپسول ‌های گل، اقدام به حذف گلبرگ ها و اندام نر والد مادری نموده و از هر گل فقط مادگی آن را نگه میدارند. به این ترتیب گل ‌های مادری آماده دریافت دانه ‌های گرده‌ خواهند شد. در ادامه دانه های گرده جمع آوری شده را در یک روز آفتابی روی مادگی گل انتقال داده و گل های تلقیح شده را با پاکتی می پوشانند.

پس از دورگ‌ گیری، دانه های گرده جوانه زده و از طریق لوله گرده به درون خامه نفوذ کرده و با ترکیب گامت ‌های نر و ماده، سلول تخم تشکیل می‌شود. میوه های حاصله از این تلقیح در داخل کیسه های توری تا رسیدن میوه محافظت می شوند.

در فصل پاییز میوه های حاصل از دورگ گیری برداشت و به آزمایشگاه منتقل و بذرهای حاصله استخراج  می شوند. پس از ضد عفونی بذرها با قارچ کش، در اواخر اسفند جهت تولید نشا در گلخانه با محیطی کاملا ایزوله کاشته می شوند. نشاهای تولید شده به گلدان منتقل شده، تا تحقیقات بعدی جهت تولید و معرفی ارقام و پایه های جدید انجام شود.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0