• ساعت : ۸:۸:۳۱
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۰۵/۱۵ 
  • تعداد بازدید : 304
  • کد خبر : ۳۵۶۵
معرفی محصول چیكو در پی آغاز برداشت این محصول در استان هرمزگان
چیکو یا ساپودیلا از میوه های گرمسیری و بومی مکزیک است. این محصول علاوه بر تازه خوری، از قسمت گوشت میوه چیکو در تهیه پودر خشک، سالاد میوه‌ ایی و ماست استفاده می شود. از لاتکس درختان چیکو نیز به منظور تولید صمغ و در تهیه خمیر دندان بهره گرفته می شود.
چیکو یک درخت گرمسیری از خانواده Sapotaceae با نام علمی Manilkara zapota است که به سرما حساس بوده و نوار ساحلی استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان مکان مناسبی برای پرورش آن است. این درخت معمولاً روی پایه کرول (Manilkara hexandra) به روش جانبی یا مجاورتی پیوند می‌شود. کرول دارای میوه‌های ریز به اندازه یک بند انگشت است که به دلیل کم بودن نسبت گوشت به هسته در آن، ارزش خوراکی چندانی ندارد اما بذر آن جهت تولید پایه برای درخت چیکو اهمیت بسیار زیادی دارد. درخت چیکو دیربارده و دارای عمر طولانی است و به شوری و خشکی و بادهای غالب در منطقه مقاومت خوبی نشان می‌دهد که البته مقاومت به شرایط نامساعد خاکی در این درخت به پایه آن یعنی کرول مربوط می‌شود.
میوه چیکو بسیار شیرین بوده و طعمی شبیه کارامل دارد و منبع غنی از گلوکز است که علاوه بر تازه‌خوری جهت تهیه مربا، مارمالاد، بستنی میوه‌ای و نیز جهت استخراج کلوگز و پکتین مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه اندام‌های درخت چیکو حاوی یک شیره سفیده رنگ هستند که برای تهیه نوعی آدامس و نیز خمیردندان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
میوه چیکو فرازگراست و بعد از بلوغ و برداشت از درخت قابلیت رسیدن دارد. از مهم‌ترین علایم بلوغ میوه، علاوه بر افزایش اندازه، می‌توان به محوشدن پوستک‌ها یا پرزهای روی میوه، جداشدن آسان بقایای کلاله روی میوه و نیز کاهش جریان شیره گیاه در دم میوه اشاره کرد.
یکی از ویژگی‌های مهم میوه چیکو، قابلیت فریزکردن میوه آن است که به دلیل بالابودن درصد قند در آن (حدود 21 درصد) می‌توان میوه را بعد از رسیدن در دمای زیر صفر به‌راحتی نگهداری کرد و سپس جهت تهیه بستنی میوه‌ای و نیز در مخلوط با شیر مورد استفاده قرار داد.
حامد حسن‌زاده خانکهدانی

محقق بخش تحقیقات زراعی و باغی

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان-بندرعباس
امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    5.7.9.0
    V5.7.9.0